Schæferhunde bør have samme restriktioner som kamphunde

– Jeg var ved at miste mine to hunde i weekenden pga. en schæferhund.

Der er så meget polemik omkring kamphunde; at de skal gå med mundkurv, og er ikke velkomne i hundeskove.
Samtidig oplever jeg – og mange andre hundeejere – gang på gang at vores hunde overfaldes, ikke af de såkaldte kamphunde, men af schæfere. Så hvem er egentlig de rigtig farlige hunde? Jeg mener, at det er schæferhundene! 

Schæferhunde med adfærdsproblemer
Jeg går tit tur med hundene i hundeskove, og i 9 ud af 10 tilfælde hvor mine hunde bliver overfaldet eller voldsomt domineret, er det schæferhunde. I weekenden var det anden gang, at mine hunde har været i decideret livsfare – og det var meget tæt på at gå helt galt.

Hurtig reaktion reddede mine hunde

Mine kæreste og vores to hunde var i hundeskoven i weekenden, og var på vej ud af skoven efter en rigtig hyggelig tur. Pludselig mødte de en schæferhund. Der stod død i øjnene på den.

Den startede med at løbe efter Jobbe, men han er så hurtig, at den gav op. Derefter vendte den sig imod Nynne, som bare hyggede rundt. Den overfaldt hende. Hun skreg af angst. Den skulle lige til at bide hende i brystkassen, da min kæreste overrumplede schæferen, så den stopper.

Ejeren kom løbende, og slog hunden med hans rem.  Han beklagede meget. Men fik kun en kort kommentar retur fra min kæreste, om at han burde aflive hunden. Tro I det sker? Næppe!

Hundebid resulterer i store skader
Jeg gruer for, hvis det var mig, der havde stået i samme situation, om jeg havde været lige så hurtigt over schæferen…næppe…Jeg tror, at Nynne skal være glad for, at det var min kæreste var der, og ikke jeg, da jeg tror, at udfaldet havde været, at jeg var kommet hjem med en hund mindre.

Det skyldes, at jeg er mere forsigtige over for store hunde, og at hvis jeg ikke havde afbrudt hunden havde den bidt Nynne. Hundebid fra store hunde som schæfere kan resultere i voldsomme skader både på mennesker og dyr. Så for Nynnes vedkommende ville et bid i brystet være dødeligt.

Schæferhunde den farligste familiehund
Ifølge en ældre artikel på Tv2 blog ”Vi med hund”, har forskere fra Østrig udformet en liste over de farligste familiehunde, og der ligger schæfere på en første pladsen. Samtidig kunne man i BT d. 27. januar 2011 læse om, hvordan en schæferhund i Roskilde afliver en lille hund umotiveret. Og kvinden, som prøvede at redde sin hund, blev bidt i armen. Hvor meget skal der til, før der sker noget rent politisk?

Samme restriktioner som kamphunde
Jeg mener, at schæferhunde bør have samme restriktioner som de såkaldte kamphunde. Hvilke racer er egentlig kamphunde. Og hvordan defineres en kamphund? Hvad skal vi gøre for at få skærpede regler omkring de hunde, som i virkeligheden er de farlige?

Har du lignende eller helt andre episoder med schæfere? Eller har du forslag til hvordan vi skærper restriktionerne for schæferhunde?

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar